Paadi talvehoid ja kiletamine

by | dets. 5, 2018 | Kerehooldus, Talvitumine

Kui paadi hooaeg on aeg hakata mõtlema oma paadi kaitsele. Tegemist on ju enamik juhtudel suure investeeringuga ning seda on vaja kaitsta ilmastiku ja teiste kahjutegurite eest, eriti seda just meie kliimas. Aeg ja jõupingutus, mida te praegu kulutate, mõjutavad kindlasti teie paadi jõudlust, lisaks säästate aega, jõupingutusi ja raha tuleval kevadel. Peaksite meeles pidama, et teie kindlustuspoliis ei pruugi katta hoolduse puudumisega kaasnevat kahju. Targa talita.

Parim koht kus oma paati hoida on veest väljas, katte all, soojas laoruumis või ellingus. Antud viis võib olla siiski kulukas kui te ei oma panipaika/laopinda kuhu saate paadi talveks hoiustada. Sellisel juhul soovitame oma paat katta termokahaneva kilega. Antud viis on Eestis juba 10+ aastat kasutusel olnud ning on nii mõnegi paadiomaniku säästnud teak teki vahetusest kaitstes seda termokahaneva kilega. Termokahanev kile ei lase tolmulgi paadile sattuda rääkimata tuisust ja vihmast, samas aga lasevad ventilatsiooniklapid paadil nö hingata. Antud viis on ka soodsam kui ülaltoodud tingimused nagu soe hoiupaik või siis angaaris või laoruumis hoiustamine kuid samas pakub  teie paadile korralikku kaitse.
Kui teil napib ruumi ja raha ülaltoodud näidete tarvis siis katke enda alus mõne teise kattega mille saate lähimast ehituspoest.

Tentidega kattes saate täpselt selle tulemuse mis maksite nende eest. Kui olla aus siis ei ole suur vahet millega te paadi katate jälgides mõnda lihtsat põhimõttet. Veekindlus, kattealune pind oleks ventileeritud ning mistahes kattematerjal oleks pingul. Just viimane on eriti tähtsal kohal. Oleme tähele pannud, et õmmeldud ja tentidest tehtud katete puhul kokkupuutuv pind, enamasti poomi pealne ja poord ning sellega külgnev teki ja poordi nurk. Sügistuuled ja talve tuisud raputavad neid korralikult ja mida pingumal antud materjalid on seda parem. Tahest tahtmata lendleb õhus hulganisti tolmu ja muud ollust millest ei saa me ei üle ega ümber.

Näiteks: ladestudes paadi tendi peale ning saades veidi sademeid ladestuvad need osakesed mõne aja möödudes üheks heaks peeneks liivapaberiks, sellele annab oma panuse ka juurde tuul, kuna enamasti on tegu ikka suurte pindadega mis on paadi juures kaetud tagab see hea purje pinna tuulele mängimiseks.

Esimene samm talvehoiuks ja talvitumiseks

Koosta kõikidele tegevustele kontrollnimekiri mille järgi juhindud. Kontrollige oma paadi omaniku käsiraamatust järele mis on tarvis teha paadi talvitumiseks . Kui olete uus paadiomanik, siis ehk küsite sõbralt või mõnelt tuttavalt abi kes aitaks teil antud sammud õigesti läbi tehaning kellel on vastav kogemus olemas. tegu ei ole raskete asjadega, lihtsalt vaja teada, mida te teete. kui sõpru või aega napib, kutsuge appi keegi kes pakub paadihooldus teenust tehes ise endale märksa mugavamaid toiminguid.

 

Siin on mõned üldised protseduurid, mida peate järgima.

Sisemootor

  • Sa peaksid käivitama mootori, et mootoris õli soojaks ajada. See võimaldab õli täieliku äravoolu. Veenduge, et mootorile tuleks jahutusvesi kenasti peale. Pärast seda kui õli on soojaks aetud pumbake välja õli. Kasutage selleks vaakumpumpa peenikese toruga mille saate otse õlitaseme mõõtmis august sisse lükata ja seda kõike teha ilma suurema segaduseta.
  • Vahetage ka ära õlifilter, uut õlifiltrit paigaldades veenduge, et õlifiltri tihend on määritud ja ei lähe paika kuivalt. Valage aga uus õli sisse ja ajage mootorit ringi. Mootoriruumis tegutsedes vahetage ka õli ära käigukastis. Kontrollige mõlemal juhul õli viskoosust. Õli ei tohiks sisaldada vett! Õli ja vee sümbioosil on tulemuseks piimjas ollus mida ei saa nimetada ei veeks ega õliks. Paljudele meeldib teha ära mootori hooldus alles kevadel, jättes siis kõik tuleviku varna. Paraku võib vana õli aga happeliseks muutuda pärast pikka tööaega ning avaldab mõju mootorile seespoolt.
  • Eemaldage eelsüüteküünlad ja kasutage “pihustatavat õli”, et pihustada seda igasse silindrisse. pärast seda ajage mootorit paar pööret ringi – see aitab korrosiooni vastu silindri seina pindadel, samuti ka ploki seintel.
  •  Lõpuks loputa rohelise antifriisiga(see ei ole mürgine), kasuta selleks veepumba sisselaskevoolikut. Asetage vooliku ots otse kanistrisse. Käivitage mootor ja laske antifriis ringlema kuni see hakkab väljalaskest välja tulema. Kui oled masinaruumis siis ei teeks ka halba kontrollimaks ka käigukasti õli. Vaadake tootjapoolseid soovitusi kui tihedalt vaja seal õli vahetada on? Leides eest sealt vedeliku mis ei ole enam õli, vahetage ka see. Siinkohal tuleks teil juba kutsuda ka mehaanik kuna tõenäoliset on teil jala simmerlingid kahjustunud või mõni muu probleem mis annab vee ligipääsu valesse kohta millega tasub tegeleda enne kui hilja.

Päramootorid

  • Hinnake palju on koguseliselt kütust paagis ning lisage sinna õige kogus kütuse tasakaalustajat.
  • Loputage mootor värske veega, kasutades masina tagaküljel olevat loputusmuhvi või loputuspaaki.
  • Käivitage mootor ning eemaldage kate, pihustage ummistuslahus mootori esiossa õhu sissevõtust kui see veel töötab, eemaldage kütusetoru mootorist ning jätkake lahuse pihustamist, kuni mootor sureb. Oluline on käitada mootorit kütusetorudega, et põletada kogu kütus karburaatorist.
  • Vahetage kasti õli.
  • Määrige vetthülgava määrdega võll ja kruvi. puhastage mootori välispind hea vahaga.

Kütus

  • Mõned tootjad soovitavad sisse valada talvitumisek sabilisaatorit/tasakaalustajat kütusele.
  • Täielikult täidetud paak jätab vähem ruumi kondentsi tekkeks paagis. Seda kõike tehes vahetage ka kindlasti kütusefilter

Pilss

  • Pilsi pesus kasutage kuuma vett, nõudepesu vedelikku nt, tugeva poolsemat harjast, et puhtaks saada pilss hooajal kogunenud õlist, mustusest ja tolmus.
  • Kui pilss on puhtaks saadud siis piserdage sinna vett hülgavat ainet ja natuke antifriisi juhuks kui sinna vett peaks kuidagi sattuma.

Vee süsteem

  • Tühjenda veepaak täielikult.
  • Ühenda lahti boileri olemasolul ka boiler ning tühjenda seegi.
  • Seejärel pane süsteemi sisse mitte-toksilist antifriisi ning lase kõikidest kraanides ja ka olemasolul välisest duššiotsikust voolata veel kuni hakkab tulema antifriisi.

Interjöör

  • Siis kui veesüsteem on hooldatud ja valmis talvituma korjake kajutitest ära väärtuslikud esemed mis võivad talve jooksul rikneda või hallitama minna – elektroonika, tulekustutid, ohutusvarustuse raketid jm, vendrid.
  • Talve jooksul saate vajalikud esemed välja vahetada või tulekustuti puhul näiteks vajadusel taadelda.
  • Avage kõik luugid ja sahtlid et õhk pääseks kenasti ringlema.
  • Eemaldage madratsitelt katted ja keerake madratsid küljele et õhk saaks kenasti igalepoole ligi ning ei tekkiks ohtu, et võib miskit hallitama minna.
  • Avage olemasolul sügavkülm ja külmutuskapp, et võimalada õhu ligipääs.
  • Et hoida oma paat kuiva ja kaitstuna soovitame panna enne talvitumist sisse niiskuse eemaldaja mille saate osta tavalisest kauplusest. Niiskuse eemaldaja või siis niiskus imur imab ära suurema osa niiskusest ning saab kätte ka pilsi pragudesse kinni jäänud niiskuse.
  • Et hoida oma paat hallistusest ja halvast lõhnast vaba paigaldage kambüüsi ja kajutitesse talvitumiseks mõeldud absorbendi kotikesed ja wc´sse lõhna absorbent et ei oleks toaletis halba lõhna. Kui te ei tea kust kohast neid absorbente saada siis küsige lisa meilt. Anname teile vastavalt vajadusele absorbendi kotte kui ka wc värskendus ja säilitamiseks vajalike vahendeid. Samuti pakume ka oma laias ampluaas ka mootoriruumi ja elekrtoonika keskonna paigaldatavat pakikest mis ioniseerib õhku ja ei lase korrosioonil tekkida – tööpõhimõte on sama mis paadi mootorite ja muude metallosade juures kasutatavad anoodid/tsingid.

Veest väljas

  • Pese survepesuriga terve paadi kere, nii pealt kui ka alt. Käi üle võllid, sõukruvi/vint tjm.
  • Kasuta ka kindlasti poordides kollasuse eemaldajat millega annad kiiresti poordidele nooruslikuma ja värske välimuse.
  • Kontrolli paadikere võimaliku osmoosi ja villide eest. juhul kui leiate siis ande teada sellest ena paadi hooldajale v sii märkige need kohad endale märkmikusse ülesse et kindlasti jätaksite meelde nede kohtadega tegeleda kuna hiljem võib olla juba hilja.
  • Nüüd on õige aeg aga vajadusel poordid üle poleerida ja vahatada. Meie soovitame omaltpoolt teha üks korralik hooldus iga kolme aasta tagant. poleerides poordid korralikult abrasiivse pastaga ning vahatades see või lisades sellele mõni muu säärane kaitse nt nanokaitsevahend.
  • Kuid pidage meeles, et vahatada tuleks oma alust olenevalt kasutusteguris vähemalt kaks korda hooaja jooksul et anda paadikerele maksimaalne kaitse.
  • Kontrollige akude konditsiooni ning vajadusel laadige need enne uut hooaja algust. Kui teie alus seisab sadamas kai peal või on mõnes muus külmas talvehoidlas siis soovitame omaltpoolt võta akud maha ning viia need sooja hoidlasse.

Jälgides ülaltoodud soovitusi peaks kõik sujuvalt laabuma ja võite muretult talvele vastu minna ning kevadel oma paadi talvehoiust võttes või siis nt kattekilest lahti võttes leiate eest hästi hooldatud laeva ning millega saate muretult merele minna tegemata selle jaoks suuri kulutusi ja lisaponnistusi.

Pidage meeles vaadata üle ka kasutajaraamat enne talvitumist, et ehk jäi teil midagi kahe silma vahele ning oli midagi millele te ei osanud pöörata täelepanu. juhul kui leiate sealt midagi mida te pole vaadanud/teinud siis tehke vajalik. Kui vaja siis lisage kasutajaraamatusse endapoolne niiöelda tegevuskava talvitumiseks.
Kui te ei ole ise varem laeva/ kaatrit/ purjejahti/ kaaterjahti talvituma pannud siis küsige abi mõnelt sõbralt või tuttavalt kes sellega varem kokku on puutunud, vajadusel helistage või kirjutage meile ning meie tuleme ja aitame nig vajadusel anname niisama nõu kui soovite siiski ise töö ära teha.

Hea nõuanne niisama mööda külge maha ei jookse ju.