Paadi talvehoid ja kiletamine

by | dets. 5, 2018 | Kerehooldus, Talvitumine

,,Kui navigeerimishooaeg on lõppenud, on aeg hakata mõtlema oma paadi kaitsele. Kui sa just iseteadlik operaator pole, siis muud moodi lihtsalt ei saa.

Paatide puhul on tegemist enamik juhtudel suure investeeringuga ja neid selge mõistuse kohaselt oleks tarvidus kaitsta ilmastiku ja teiste kahjutegurite eest, seda eriti just meie kliimas.

Paadi hooldamisel on erinevaid lahendusi. Kõik paadiomanikud on üks hetk pidanud mõtlema selle peale, et kuidas ,,Mina” seda teen.

– Kas valin lihtsa mooduse ning viskan Depost ostetud ilusa oranži tendi peale ning panen 5L kanistrid rippuma nii, et kile kenasti pingul püsiks või küsin talve täishooldusteenust Paadihooldus.ee´st?

Võibolla tõesti ei tule sul esimesena mõttesse paadihoolduse firmalt abi küsida…

Loomulikult! – Kõik on seni hästi, kuni suudate tenti kenasti asetada nii, et see tuule tõttu kuskile auke sisse ei nühiks.


Algselt tundus paadi katmine olevat lihtne tendi üle viskamine mis edasise tegutsemise käigus kulmineerus hoopis kolmeks ehituspoe külastuseks.

– Esimene kord lauad (et tent läbi ei hõõruks).

– Teine kord – Vanaisa saag ja akutrell ei olnud ka just kõige parem lahendus, niisiis: Hangitud sai nii Makita Akutrell ja akuga ketassaag, millega raami ehitamist kergendada.

 – Kolmas kord oli keset talve, kui present liitekohast liimist lahti läks. No eks neid kontrollkäike oli igaks juhuks tehtud talve jooksul vast oma 10x 


Aeg ja jõupingutused, mida te praegu kulutate, mõjutavad kindlasti teie paadi jõudlust. Lisaks säästate aega, vaeva ja raha tuleval kevadel. Peaksite meeles pidama, et teie kindlustuspoliis ei pruugi katta hoolduse puudumisega kaasnevat kahju.

 

Targalt talita.

 

Parim koht, kus oma paati hoida, on veest väljas, katte all, soojas laoruumis või ellingus.  Kui te aga ei oma just isiklikku hoiustamiseks mõeldud panipaika või laopinda, võib antud viis mingil hetkel muutuda siiski liiga kulukas. Sellisel juhul soovitame oma paat katta termokahaneva kilega. Antud viis on Eestis juba üle 10 aastat kasutusel olnud ning on nii mõnegi paadiomaniku säästnud teak teki vahetusest. Termokahanev kile ei lase tolmulgi paadile sattuda, rääkimata tuisust ja vihmast, samas aga lasevad ventilatsiooniklapid paadil nö hingata. Antud meetod on ülalmainitud viisidest ka soodsaim, samas pakkudes Teie paadile parimat kaitset.
Kui teil napib ruumi ja raha ülaltoodud näidete tarvis, siis katke enda alus mõne teise kattega, mille saate lähimast ehituspoest.

Tentidega kattes saate täpselt sellise tulemuse, mida olite nõus selle eest poes maksma. See tähendab, et ei ole tegelikult suur vahet, millega te paadi katate, kui jälgite paari lihtsat põhimõtet. Märksõnadeks on veekindlus, kattealuse pinna ventilatsioon ning mistahes kattematerjal Te ka ei kasuta – see peab alati olema pingul. Just viimane on eriti tähtsal kohal.

Oleme tähele pannud, et õmmeldud ja tentidest tehtud katete puhul on enamasti kokkupuutes olevaks pinnaks poomi pealne ja poord, ning sellega külgnev teki ja poordi nurk. Sügistuuled ja talvetuisud raputavad neid korralikult ja mida pingumal antud materjalid on, seda parem on see Sinu alusele. Tahest tahtmata lendleb õhus hulganisti tolmu ja muud ollust, millest ei saa me ei üle, ega ümber.

Tavaliseks näiteks võib tuua alused, mille tendi peal võib silmata lohku. Saades veidi sademeid, ladestuvad nendes sisalduvad tahked osakesed mõne aja möödudes üheks heaks peeneks liivapaberiks, millele annab oma panuse juurde ka tuul. Kuna enamasti on kaetud üsna suured pinnad, on see ideaalne koht tuulele mängimiseks, mis nagu juba eelnevalt mainitud sai, võib Teie alusesse nühkida vaod või augud.

Esimene samm talvehoiuks ja talvitumiseks

Koosta kõikidele tegevustele kontrollnimekiri, mille järgi juhindud. Kontrollige ka oma must-have paadiomaniku käsiraamatust järele, mis on need esmavajalikud asjad, mida igal meremehel paadi talvitumiseks tarvis on.

Kui olete uus paadiomanik, siis ehk küsite sõbralt või mõnelt tuttavalt abi, kes aitaks Teil antud sammud õigesti läbi teha ning kellel on vastav kogemus olemas. Tegu ei ole millegi ülemäära raskega – Teil on lihtsalt vaja teada, mida te teete. Kui sõpru või aega napib, kutsuge appi keegi, kes pakub paadihooldus teenust. Nii on Teile tagatud kvaliteetseim ja ohutuim talvitumine.

 

Siin on mõned üldised protseduurid, mida peate järgima.

Sisemootor

  • Sa peaksid käivitama mootori, et mootoriõli soojaks ajada. See võimaldab õli täieliku äravoolu. Veenduge, et mootorile tuleks jahutusvesi kenasti peale. Pärast seda, kui õli on soojaks aetud, pumbake see välja. Kasutage selleks peenikese toruga vaakumpumpa, mille saate otse õlitaseme mõõtmisaugust sisse lükata ja seda kõike teha ilma suurema segaduseta.
  • Vahetage ka ära õlifilter, ning uut paigaldades veenduge, et õlifiltri tihend on määritud ja ei lähe paika kuivalt. Valage uus õli sisse ja ajage mootorit ringi. Mootoriruumis tegutsedes vahetage ära ka käigukastiõli. Kontrollige mõlemal juhul õli viskoosust. Õli ei tohiks sisaldada vett! Õli ja vee sümbioosil on tulemuseks piimjas ollus, mida ei saa nimetada ei veeks ega õliks. Paljudele meeldib teha mootorihooldust alles kevadel. Paraku võib vana õli aga pärast pikka tööaega happeliseks muutuda ning avaldab mõju mootorile seespoolt.
  • Eemaldage eelsüüteküünlad ja kasutage “pihustatavat õli”, et pihustada seda igasse silindrisse. Pärast seda ajage mootorit paar pööret ringi – see aitab korrosiooni vastu silindri seina pindadel, samuti ka ploki seintel.
  •  Lõpuks loputa rohelise antifriisiga (see ei ole mürgine), kasutades selleks veepumba sisselaskevoolikut. Asetage vooliku ots otse kanistrisse. Käivitage mootor ja laske antifriis ringlema, kuni see hakkab väljalaskest välja tulema. Kui oled masinaruumis siis ei teeks halba kontrollida ka käigukasti õli. Vaadata tuleks ka tootjapoolseid soovitusi, kui tihedalt õli vaja vahetada on? Leides eest sealt vedeliku, mis ei ole enam õli, vahetage ka see. Siinkohal tuleks teil juba kutsuda ka mehaanik, sest tõenäoliset on teil jala simmerlingid kahjustunud või mõni muu probleem, mis annab veele ligipääsu valesse kohta. Selliste asjadega tasub tegeleda enne kui on kui hilja.

Päramootorid

  • Hinnake, palju on koguseliselt kütust paagis alles ning lisage sinna õige kogus kütuse tasakaalustajat.
  • Loputage mootor värske veega, kasutades masina tagaküljel olevat loputusmuhvi või loputuspaaki.
  • Käivitage mootor ning eemaldage kate, seejärel pihustage ummistuslahus mootori esiossa õhu sissevõtust samal ajal kui see veel töötab. Siis eemaldage kütusetoru mootorist ning jätkake lahuse pihustamist, kuni mootor sureb. Oluline on käitada mootorit kütusetorudega, et põletada kogu kütus karburaatorist.
  • Vahetage kasti õli.
  • Määrige vetthülgava määrdega võll ja kruvi, misjäerel puhastage mootori välispind hea vahaga.

Kütus

  • Mõned tootjad soovitavad sisse valada talvitumisek sabilisaatorit/tasakaalustajat kütusele.
  • Täielikult täidetud paak jätab vähem ruumi kondentsi tekkeks paagis. Seda kõike tehes vahetage ka kindlasti kütusefilter.

Pilss

  • Pilsi pesus kasutage kuuma vett, paar tilka nõudepesu vedelikku ja tugevama poolsemat harjast, et puhtaks saada pilss hooajal kogunenud õlist, mustusest ja tolmus.
  • Kui pilss on puhtaks saadud, siis piserdage sinna vett hülgavat ainet ja natuke antifriisi, juhuks kui sinna vett peaks kuidagi sattuma.

Vee süsteem

  • Tühjenda veepaak täielikult.
  • Ühenda lahti boileri olemasolul ka boiler ning tühjenda seegi.
  • Seejärel pane süsteemi sisse mitte-toksilist antifriisi ning lase kõikidest kraanides ja ka olemasolul välisest duššiotsikust voolata veel senikaua, kuni hakkab tulema antifriisi.

Interjöör

  • Siis kui veesüsteem on hooldatud ja valmis talvituma, korjake kajutitest ära väärtuslikud esemed. mis võivad talve jooksul rikneda või hallitama minna – elektroonika, tulekustutid, ohutusvarustuse raketid, vendrid jm.
  • Talve jooksul saate vajalikud esemed välja vahetada või tulekustuti puhul näiteks vajadusel taadelda.
  • Avage kõik luugid ja sahtlid, et õhk pääseks kenasti ringlema.
  • Eemaldage madratsitelt katted ja keerake madratsid küljele, et õhk saaks kenasti igalepoole ligi, ning ei tekkiks ohtu, et midagi võib hallitama minna.
  • Avage olemasolul sügavkülm ja külmutuskapp, et võimaldada õhu ligipääs.
  • Et hoida oma paat kuiva ja kaitstuna, soovitame panna enne talvitumist sisse niiskuseeemaldaja, mille saate osta tavalisest kauplusest. Niiskuse eemaldaja või siis niiskusimur imab ära suurema osa niiskusest ning saab kätte ka pilsi pragudesse kinni jäänud niiskuse. 

 

  • Et hoida oma paat hallistusest ja halvast lõhnast vaba, paigaldage kambüüsi ja kajutitesse talvitumiseks mõeldud absorbendi kotikesed ja wc´sse lõhna absorbent. Kui te ei tea kust kohast neid absorbente saada, siis küsige lisa meilt.
  • Pakume teile vastavalt vajadusele absorbendi kotte kui ka wc värskendus ja säilitamiseks vajalike vahendeid.
  • Pakume ka oma laias ampluaas mootoriruumi ja elekrtoonika keskonda paigaldatavat , mis ioniseerib õhku ja ei lase korrosioonil tekkida – tööpõhimõte on sama, mis paadi mootorite ja muude metallosade juures kasutatavatel anoodidel/tsingid.

Veest väljas

  • Pese survepesuriga terve paadi kere, nii pealt kui ka alt. Käi üle võllid, sõukruvi/vint tjm.
  • Kasuta ka kindlasti poordides kollasuse eemaldajat, millega annad kiiresti poordidele nooruslikuma ja värske välimuse.
  • Kontrolli paadikere võimaliku osmoosi ja villide eest. Juhul kui leiate midagi murettekitavat, siis andke teada sellest oma paadi hooldajale või märkige need kohad endale märkmikusse üles, et nendega kindlasti uue hooaja eel tegeleda. 
  • Nüüd on õige aeg vajadusel poordid üle poleerida ja vahatada. Meie soovitame omaltpoolt teha üks korralik hooldus iga kolme aasta tagant.
  • Poleerides poordid korralikult abrasiivse pastaga neid vahatades või lisades sellele mõni muu säärane kaitse nt nanokaitsevahend.
  • Pidage meeles, et vahatada tuleks oma alust olenevalt kasutustegurist vähemalt kaks korda hooaja jooksul. See annab paadikerele kaitse. 
  • Omaltpoolt kui vähegi viitsimist siis tasuks ikka alus enne kevadet juba ära vahatada, see annab pooleks aastaks vajalikud omadused et kevadel jälle pööraselt poleerima ei peaks.
  • Kontrollige akude konditsiooni ning vajadusel laadige need enne uut hooaja algust. Kui teie alus seisab sadamas kai peal või on mõnes muus külmas talvehoidlas, siis soovitame omaltpoolt võta akud maha ning viia need sooja panipaika.

Jälgides ülaltoodud soovitusi peaks kõik sujuvalt laabuma ja võite muretult talvele vastu minna. Kevadel oma paadi talvehoiust võttes või siis nt kattekilest lahti võttes leiate eest hästi hooldatud laeva, millega saab muretult koheselt merele minna, tegemata selle jaoks suuri kulutusi ja lisaponnistusi.

Pidage meeles vaadata üle ka kasutajaraamat enne talvitumist, sest ehk jäi Teil midagi kahe silma vahele või ei osanud Te millelegi pöörata tähelepan. Kui vaja siis lisage kasutajaraamatusse endapoolne niiöelda tegevuskava talvitumiseks.
Kui te ei ole ise varem laeva/ kaatrit/ purjejahti/ kaaterjahti talvituma pannud, siis küsige abi mõnelt sõbralt või tuttavalt, kes sellega varem kokku on puutunud ning vajadusel helistage või kirjutage meile.

Meie tuleme ja aitame, vajadusel anname niisama nõu ning kui soovite, teeme töögi Teie eest ära.

 

Kui teil on abi tarvis või soovite päringut saata siis siin saate kõik toimingud ja pärimised teele panna just siin all olevas vormis.

kiire kiri infoks meile info@paadihooldus.ee

Kõige kiiremalt  saab kontakti allolevale nr helistada

Hooldustehnik Taivo

+372 535 000 512

15 + 12 =