Mereohutus ja regulaarse paadihoolduse ABC

by Kevadine paadihooldus, Mereohutus, Ohutus merel

Mereohutus ja regulaarse paadihoolduse ABC

by | jaan. 5, 2018 | Kevadine paadihooldus, Mereohutus, Ohutus merel

Mereohutus ja regulaarse paadihoolduse ABC ehk käime kõik üle!

Mereohutus ja oma aluse regulaarne kontroll on väga oluline. Nii kaitsed inimesi pardal, hoiad oma paati, jahti või kaatrit ning oled teistele eeskujuks! Alati vastutab kapten pardalolijate eest ja laeva seisukorra eest. Kui tead mõnda tuttavat või sõpra kellel on  laev, kaater või mõnu muu alus, siis kindlasti jaga temaga seda artiklit. Päästevestid igale pardalolijale on üks kõige olulisemaid, kui mitte kõige olulisem reegel. Igal kategoorial ei pea vest pardal olles alati seljas olema aga selle olemasolu on vajalik ja ilma ei tohi merele minna! Järgnevalt räägime nii paadihoolduse koha pealt mereohutuse punktidest, mida võiks kontrollida ja ka otseselt päästevarustuse vajalikkusest ning samuti selle korrashoidmisest.

Küttesüsteem

Kontrollige kütusesüsteemis lekkeid või kahjustusi ning kindlasti pöörake erilist tähelepanu kütusevoolikutele, ühendustele ja paagi pindadele.
Kahjustatud kütusevoolikute otsimine, mis liialt „pehmendanud“, mõranenud või pragunenud.
Vajadusel asendage komponendid ja veenduge, et kõik liitmikud ja klambrid on korralikult kinnitatud.
Veenduge, et mootori, väljalase ja õhu sisselaske süsteemid töötaksid korralikult.
Vaadake enne pumpa. Ärge täitke kütusepaaki kütus, mis sisaldab üle 10% etanooli (E10), kuna see kahjustab mootorit.

Rihmad, kaablid ja voolikud

Kontrollige rihmasid, kaableid ja voolikuid, sest need võivad muutuda hapraks juba ühe külma talvega. Parem on oma alusta võimaluse hoida kinnises, kuivas ja soojas ruumis.
Vältimaks libisemist, peavad rihmad olema tihedalt rihmaratastesse paigutatud.
Kulunud rihm võib jätta rullikutele mustust ja tolmu mille järgi saab vaadata kuluvust. Kindlasti kontrollida rihma pragusid, mõrasid (neid ei tohi olla!)
Jõuülekande, käiguvahetuse ja roolisüsteemi juhtmete, kaablite välispinnal olevad praod või paisud võivad olla põhjustatud korrosiooni tõttu.

Elektrisüsteem

Kontrollige kõiki elektriühenduste puhtust, tihedate, korrosioonivabade ühenduste jaoks. Korrodeeritud ühendused võivad olla ohtlikud!
Eemaldage korrosioonikindlad klemmid ja kui vaja, puhastage need – koos kõikide kaabli otstega.
Laadige aku ja kontrollige, kas see hoiab voolu sees.
Elektrisüsteeme peaks regulaarselt kontrollima ka kvalifitseeritud tehnik. Võite selle koha pealt kindlasti meie käest abi küsida!

Vedelikud

Kontrollige kõiki vedeliku tasemeid, kaasa arvatud mootoriõli, roolivõimendi, jõuülekande mahutid ja ka jahutusvedelik.
Vahetage ära mootoriõli, õlifilter ja ajami määrdeainete, kui neid ülesandeid enne paadi talvitamist ei tehtud.

Jõu ülekanne ja korpused

Kontrollige sõukruvi sulgemist, pragusid ja moonutusi ning mõlke, et ei oleks kahjustusi.
Kahjustatud propellerid võivad põhjustada soovimatut vibratsiooni ja kahjustada Teie jahi, kaatri ja paadi jõuülekandeid
Veenduge, et sõukruvi oleks korralikult kinnitatud ja vajadusel asendage laagrid ja simmerlingid.
Kontrollige laevakeret, vaadake üle ning otsige mulle, moonutusi ja pragusi. Kindlasti puhastage kere keskkonnale ohutu puhastuslahusega.
Samuti veenduge, et äravoolukork oleks enne iga käivitamist kindlalt paigas.

Ohutusvarustus

Kontrollige oma päästeveste, et need oleksid heas seisukorras ja veste peab olema alati sama palju, kui on pardal inimesi!
Veenduge, et igal inimesel oleks oma kehakaalule paras päästevest ja veenduge, et kategooria klapiks vastava veekoguga.
Veenduge, et kõik tulekustutid on laeva jaoks õiget klassi, lisaks on nad täielikult laetud ja paigutatud õigesse kohta.
Mis tahes suletud või poolsuletud ala puhul veenduge, et Teil on vähemalt üks nõuetekohaselt paigaldatud ja töötav süsinikmonooksiidi detektor ( vingugaas detektor) – selleläbi kaotas elu kaks Soome kodanikku, kes surid vingumürgituse tagajärjel (artikkel)

Korralik ja uuenduslik vinguandur Nublu

 

Tulekustutid

Suurim häda vee peal on tulekahju.
KONTROLLI kas pardal on õige kogus õiges suuruses tulekustuteid?
Kas neid on kontrollitud viimase aasta jooksul?
Kas kasutatavad tulekustutid on kontrollitud õigete spetsialistide poolt?
Kas tulekustutid on kergesti kättesaadavad?
Kas vähemalt üks kustuti on ligipääsetav kokpitist?
Kas sina ja Su meeskond/pere teab, kus on ohutusvarustus? Kui mitte siis selgita tähtsust ja tee ohutustehniline õpe. Vahel piisab vaid 10 minutist, et kiirelt kõik üle käia. Kõige parem, eriti kaptenile oleks muidugi spetsiaalne ohutus alane koolitus merel.

 

Kinnitusotsad ja ankrud

Vähemalt kaks Ankrut pardal.
Ankur ja ots on sobivad Teie paadile ja merepõhja tingimustele.
Kõik fikseeritud korrektselt!
Ankru ahela õige pikkus.
Ankur asetatakse kiireks kasutuseks ja juurdepääsuks.

 

Gaasipliidid/ahjud

Pliidid/Ahjud kontrollida, et –
Oleks kasutusel õigete märgistega ahjud.
Korralikult ventileeritud, et eemaldada süsinikdioksiid.
Kui sisse ehitatud siis korralik isolatsioon CNG, LPG balloonidele.
Korralikult suletav kraan gaasi torudele.
Gaasiballooni panipaik ei oleks samas asukohas mootoriruumiga.

 

Päästevestid

Kontrolli päästeveste rebenemise, kulumise, nõrkade või rebenenud õmbluste ning töötavate rihmade ja pannalde jaoks. Päästevestide vajalikkusest rääkisime juba ülal ka.

 

Pilsipumbad

Kas pumbad töötavad ja eemaldavad vee hädaolukorras? Kas Teil on manuaalne pump varuks? Kas pilsid on puhtad, et pilsis saaks vesi vabalt liikuda (augu avad puhtad)? Kas Te kontrollite pilssi piisavalt tihti, et mitte loota automaatsetele pumpadele?


Korrosioonivastane kaitse

Läbi korpuste, võllide, laagrite, rooli liitmike, läbiviigud – kõigele on tehtud korrosioonivastane tõrje?
Tsink on kaitseks piisav.
Kõik läbiviigud on korrektselt hermetiseeritud?
Kontrollige rooli kaableid, mootori juhtimissidet ja -kaableid, mootori kinnitusi ja käigukasti -korrosiooni kaitseks.
Kõik need asjad peaksid olema korralikult määritud või värvitud, et vältida liigset korrosiooni.

 

Läbiviigud

Läbiviigud, süvendid, sisselaskeavad ja väljatõmbeseadmed on vabad liikuma ja ei ole karpe, vetikaid ja muid segavaid faktoreid.
Kontrollige merekraanide tõrgeteta toimimist.
Kraanide käepidemed on korrektselt kinnitatud sulgemiseks.
Voolikud on heas seisukorras, lõhedeta, pragudeta ja muude suuremate kulumismärkideta.
Topelt voolikuklambrid allpool veepiiri.

 

Akud

Akud peavad olema korrosioonivabad ja hästi talvitunud, see tähenadb soojas ruumis olnud. Vaadake, et ei oleks kuskil mingeid korke lahti ja pole vedeliku tilkumist.
Akukastid olgu hästi ventileeritavad mitte täis igasugust träni.
Voolu mittejuhtivad katted peale!
Akud kindlasti korralikult kinnitatud, oleme ikkagi merel!

Mereohutus on väga vajalik teema ja kindlasti ei saa kõike ühe artikliga kokku võtta. Tihti on mereohutus ka tunnetuse asi, ilus ja vaikne ilm võib luua olukorra, kui valvsus kaob. Alati peab olemas alus valmis kõigeks, merel ei saa jääda lootma kellegi teise peale, vaid alati tuleb eelkõige ise kõik võimalikud ohuolukorrad juba eos elimineerida (see tähendab kaldal ette valmistuda).

 

Järelsõna

 

Artikkel täieneb pidevalt ja lisame siia kindlasti vajalikku infot juurde! Merele minnes olge ikka ettevaatlikud ja kasutage ohutusvarustust nii nagu peab. Hind on tühine kui asi puudutab kellegi elu.

Kui arvate, et siin artiklis on midagi valesti või vajaks lisamist siis kindlasti võtke meiega ühendust!

Kasutage Veeteede ameti poolt pakutavaid ohutuskontrolle/inspektoreid. Siit saate vasvatalt oma paadi asukohale sobivale inspektorile helistada ja kontrolli jaoks aja kokku leppida.