Väikelaeva kere põhja mürkvärv – millist värvi vajab sinu väikelaev?
“Meile hästi tuntud maksude ja surma kõrval on elus nende kõrval ka kolmas vankumatu põhitõde, mis tekitab meis samapalju hirmu.” See on oma väikelaeva põhja kaitsmine mürkvärviga. Mürkvärv mis töötab ja annab kaitset väikelaeva kerele.
Juba sellest ajast saadik kui meie esivanemad koobastest välja tulid ja suure palgiga vee peal hakkasid hulpima on mõeldud erinevaid viise, kuidas hoida enda paadi põhi puhas?
Mida kasutada, et väikelaeva põhi püsiks puhtana?
Mida teha, et sinna ei tekkiks karpi ja tõruvähilisi?
Meremehed on kasutanud juba aegade algusest erinevaid segusi, et eemal hoida igasugune elu oma paadi põhjalt. Vanasti kasutati tõrva ja selle erinevaid segusi väävliga. Olid värvid tina ja arseeni ning pestitsiitide seguga. Teinekord lisati ka purk tšillipulbrit.
Kõik selleks, hoida paadi kere puhas.
Õnneks on tänapäeval keskkonna reostusesse väga suure tõsisusega suhtuma hakatud kui seda tehti paar sada aastat tagasi ning keskkonda tugevalt kahjutavad materjalid on visatud ajaloo prügikasti.
Väikelaeva põhjavärv ning selle sobivus on aga senini tähtis teema igale väikelaeva omanikule.
Viskame pilgu peale: Mis on põhjavärv? Kuidas seda peale kanda? Kuidas leida mürkvärv mis sobib just teie paadile?
Mis on väikelaeva põhjavärv? Millega on tegu?
Mürkvärv väikelaevadele ehk siis kattumisvastane värv on värv mis on välja töötatud just, et ära hoida vees olevate taimede ning teiste organismide kinnitumist paadi kere külge – veealune osa.(puidus paatide puhul asi ei pruugi see vaid kinnitumisega piirduda)
Põhjavärvid on kattumisvastased just selle tõttu, et sisaldavad biotsiid.
Tänapäeval on kõige laialdasemalt kasutust leidvad just vasepõhised värvid.
Põhimõtteliselt on nii, et mida rohkem vaske või mõned muud biotsiidi värv sisaldab seda efektiivsem see on (kallim samuti). Vask asendas tina, tina on vase eelkäija.
Kõige enam kasutatav biotsiid eelmisel sajandil, mis on nüüdseks keelatud enamikes veepeal kasutatavates toodetes seoses sellega mis kahju see endaga kaasa toob keskkonnale.
Kuigi vask on endiselt kuningas on ka viimasel ajal turule tulnud palju Öko ehk keskkonna sõbralikumad põhjavärvid mis sisaldavad vaske vähe või siis üldse mitte.
Väikelaeva mürkvärv – kellel seda vaja on?
Kui väikelaev – kaater, purjejaht või kalapaat, seisab vees terve hooaja vältel on mürkvärvi kasutamine oma paadi põhja kaitsmiseks vaata, et – kohustuslik.
Nendele väikelaevadele mida hoitakse vees vähe, näiteks treileril veetavad paadid ja sellised mida saab hõlpsasti veest sisse ja välja võtta ei ole põhjale mürkvärvi tarvis.
Nendele piisab heast kihist vahast ning pesust, et hoida oma aluse põhi puhas ja elusorganismidest vaba.
Kui teie paadi põhja ei ole kunagi kaetud kattumisvastase värviga ja te mõlgutate seda mõtet enda peas siis teadke seda, et kui te seda juba korra värvite siis peate antud protsessi endale iga-aastase hoolduse hulka arvama.
Tuleks arvestada ka seda, et oma paadi müümise vaatenurgast ( treileriga veetavatest paatidest) võivad seda värvitud põhja uued omanikud vaadata pigem negatiivsest vaatenurgast juhul kui te plaanite paati hiljem müüma hakata. Vaatamata pealtnäha lõputule tootevalikule jagunevad põhjavärvid kolme erinevasse katekooriasse.
Millist mürkvärvi valida enda väikelaevale?
Self polishing, ise-poleeruv mürkvärv väikelaevale
Kerge kulumisega ehk ise poleeruv värv kulub. Kiht kulub natukese haaval koguaeg, paljastades värske biotsiidi kui teie paat liigub läbi vee.
Võtke seda kui seepi mis iga kord kui käsi pesete kulub tasapisi.
Suur eelis sellist sorti mürkvärvil on see, et seni kuni värv püsib paadi kere küljes – see töötab. Nii nagu seebigagi, kuigi läheb see kasutades väiksemaks on see endiselt kasutatav.
Suur kasutegur sellisel värvil on see, et vaatamata sellele et ta ära kulub põhja alt on see, et kevadel või siis uuel hooajal üle värvides ei jää sinna iga aasta uut ja paksemat kihti mis aja jooksul kasvatab sinna juba korralikku kihi ning kord üle 5 aasta on ikka tavaks põhi nii öelda nulli lihvida ja alustada kihtidega otsast peale.
Seda tüüpi värvi kasutades ei ole maha lihvitav/eemaldatav kiht nii suur. sellisel väikelaeva põhjavärvil ei kasutegur aga väga suur kui teie paat seisab ja te ei käi sellega vee peal. nimelt, siis ei ole liikuvat vett mis seda kulutaks tasapisi.
Ise poleeruva värvi puhul on vaja aluse liikumist läbi vee, et see paremini töötaks.
Pole just väga kasulik seda tüüpi värvi kasutada väikelaevade puhul mis liiguvad vee peal kiiresti kuna värvi kulutamise protsess sedaviisi kasvab.
Seda siis rohkem kuni 30 sõlme liikuvad alused.
Epo-baasil, kõva kattega väikelaeva põhja mürkvärvid
Kõva kattega pinna katte värvid (mis ei määri ja ning enamasti epo–baasil), mille toimeaine tuleb enamasti vase biotsiididest, mis aja pikku kulub välja sealt värvi seest ning järele jääb vaid kõva kiht värvi.
Kõva kiht värvi mida on raske eemaldada, eriti kui olete kandnud värvi iga aasta uuesti ja uuesti peale, mis lõpuks moodustab sinna alla paraja paksu kihi.
Pole hullu arvate?
Kui põhja alla on paks kiht värvi peale kantud aastate jooksul hakkab see pragunema ning tükke lahti viskama, siis ei jää juba midagi muud üle kui põhi vanast värvist puhastada ning katta see taas krundi ja mürkvärviga.
Väikelaeva põhja mürkvärv mis on kombineeritud mõlemast mürkvärvist
Hübriid ehk siis segu või siis vahepealne värv nendest kahest ülaltoodud värvidest sillutab tee tuues mõlema värvi kasulikud omadused esile. Seda tüüpi värvid tagavad kõva ja mittemääriva pinna ning ei lase põhjal kattuda erinevate tõruvähiliste ja karpidega. Seda tüüpi värvid peavad väga hästi vastu ka suurematel kiirustel.
Olenevalt millist tüüpi väikelaev teil on mängib põhjale kantav mürkvärv suurt rolli. Suurtel kiirustel väikelaevade puhul soovitame kasutada kõva pinnaga või siis hübriid tüüpi värvi – ise poleeruvad värvid lihtsalt ei pruugi kesta nii kaua kiiretel paatidel.
Treilerdavatel paatidel on parim loomulikult üldse mitte kere põhja katta värviga, kui see aga võimalus ei ole siis soovitame kasutada hübriid värvi pigem kui kõva pinnaga värv (hard bottom paint) mis peab paremini vastu pidevale kiirendamisele ja aeglustamisele.
Enamik kõva kattega värvid ei talu pikka aega veest väljas olemist. Aeglaste väikelaevade puhul võib kasutada siiski kõiki kolme erinevat tüüpi põhjavärvi kuid kõik on siiski teie enda otsustada millega soovite lõpuks põhja pinna katta.
Mõtisklused mürkvärvi pealekandmisest
Väikelaevad millel ei ole kere veeliinist allapoole veel värvitud tuleks värvida vastavalt värvitootja ettenähtud juhistele. Kui teie paadi põhi on aga juba värvitud ning soovite lisada uut kihti siis peaksite teadma mis värviga on teie aluse põhi üle võõbatud.
Mitte just kõik põhjavärvi tüübid ei ole omavahel sobivad. Niisiis kui teil ei ole plaani puhastada KÕIK vana põhja värv olemasolevast värvist, peate te teadma mis värviga on teie paadipõhi värvitud.
Kui te teate mis tüüpi või tootja värviga on see tehtud saate te katta põhja uuesti sama tootja värviga.
Kui aga soovite teha seda mõne teise värviga siis konsulteerige tootjaga, et olla kindel olla selles, et värvid omavahel sobivad.
Ettevalmistused põhja mürgitamiseks
Niisiis kui te olete otsustanud oma väikelaeva põhi uuesti üle värvida ning seda tehes ei tea te mis tootjaga on tegu ( seda siis vast ostetud paadi puhul, kasutatud ). Äärmiselt tähtis on teha jkindlaks mis värviga on tegu ( ise poleeruva, vahepealse ehk hübriid või siis kõvakattega värv ).
Üks kõige lihtsamaid viise on võtta märg kalts või lapp ning hõõruda sellega värvi. Kui värv jääb kaltsu peale kiiresti külge ja tuleb maha on tõenäoliselt tegu isepoleeruva värviga. Isepoleeruvale värvile võib uue kihi selga visata vaid uue kihi isepoleeruvat värvi. Kõvakattega või hübriidi sinna peale kanda ei tohiks kuna sellel pole suures plaanis lihtsalt mõtet. Nimelt ei ole isepoleeruval värvil piisavalt naket, et sinna peale kanda mõnda teist värvi.
Enam vähem kindel reegel on see – isepoleeruvat värvi võib kanda kõvakattega või hübriid tüüpi värvidele, kui pind on korrapäraselt ette valmistatud ( karestatud ja puhastatud ). Vastupidi lihtsalt asi ei toimi ning värv tuleb lahti pikema aja jooksul. Nendele kes soovivad värvi vahetus isepoleeruvalt värvilt kõva kattega värvile siis esimene käik peaks olema vana värvi eemaldamine.
Sõltuvalt värvist ja selle konditsioonist ( hea nakke, ei tule tükke jpm ), korralik ettevalmistus on siin väga tähtsal kohal. Olgu selleks kerge karestamine kuni kogu värvi kihi eemaldamiseni välja või kihtide eraldamine kruntvärvi abil.
Meeles tuleb pidada aga seda, et uus värvikiht püsib põhjal täpselt nii hästi kui hästi püsib seal eelmine värvikiht.
Mida meeles pidada kui valida mürkvärvi
Valides värviks näiteks isepoleeruva värvi saab värvidega natukene mängida. Esimeseks kihiks näiteks punane teiseks must ja kolmandaks sinine. Seda siis sellepärast, et saate täpselt aru põhja alla vaadates seda välja tõstes, et kui palju on teie põhjavärv kulunud ning anda sellele kindel hinnang millal peate seda katma jälle uuesti.
Nagu ka teate on värvivalik väga kirju ja tooteid on seinast seina, ükski mark ega toode ei ole 100% kindel et töötab igal pool , mis tahes asukohas ja tingimustes. Paat ja selle põhjavärv mis seisab näiteks vees Pirita Jahisadamas ei pruugi sama põhjavärv sobida nii hästi ja ei too oodatud tulemusi mis seisab näiteks Haapsalus.
Seepärast peakski nõu küsima näiteks oma kaas kaptenitelt sadamas kellel on antud sadamaga juba pikk seos ja teavad juba väga hästi mis peab hästi vastu nendes tingimustes ja mis mitte.
Lõppsõna
Põhjavärve on seinast seina ning seal ei ole midagi teha, ei ole olemas sellist kuldset asja mis toimib igal pool. Parim tava on põhjale aegajalt pilk peale visata ja seda võimalusel pesta. Iga aasta põhja värvima siiski ei pea. kui põhjahooldus on korralikult tehtus siis peaks seda kordama korra üle 2-3 aasta järelt.
Tihtipeale on ikka nii, et oskused on endal olemas kuid just selles kõige kallimas asjast jääb puudu – AEG
Meie pakumegi omaltpoolt teile võimaluse enda aega säästa . Paadi hooldamisega saavad hakkama kõik kellel on taipu, nutti ja ‘’knowhow’’d mitte raisata ning andes oma paadi meie hooldada saate te olla muretu ning veendunud, tööd teostatakse täpselt nii nagu Teie seda soovite.
Kui teil on abi tarvis või soovite päringut saata siis siin saate kõik toimingud ja pärimised teele panna just siin all olevas vormis.
kiire kiri infoks meile info@paadihooldus.ee
Kõige kiiremalt saab kontakti allolevale nr helistada
Hooldustehnik Taivo
+372 5231 552
Taivo
Hooldustehnik