Kasutatud paadi ostmine – 10 asja mida meeles pidada

by | nov. 22, 2018 | Kasutatud paatide soetamisel

 

Mida tähele panna kasutatud paadi ostmisel – 10 asja mida vaadata

Mida jälgida väikelaeva jälgida ja tähele panna väikelaeva mootoriruumis

Väikelaeva vaatama minnes alustage mootori õli vaatamisega, kontrollige, et õli ei oleks väga hägune või piimjas see võib tähendada seda, et õlis leidub vett.

Lisaks tuleks üle vaadata kõik voolikud ja juhtmete pistikud ning ka juhtmed.

Halba ei teeks ka voltmeeter pingete mõõtmiseks.

Kindlasti tasuks paati vaatama minnes ilmuda kohale juba nt 15 minutit varem, et paadi omanik ei jõuaks mootorit soojaks lasta, misläbi saate kuulda mootori häält seda külmalt käivitades.

Kuid kõige tähtsam sellisel ülevaatusel on, et oleks inimene kaasas kes jagab natukene paadi mootoritest.

Veel-parem kui saate kaasa võtta nt mehaaniku või siis küsida abi meilt, et annaksime paadile pärast ülevaatust omapoolse hinnangu.

On võimalik kõvasti säästa kui soetada endale alus mille eest on hoolitsetud ning mootor kestab veel pikki aastaid.

 

Elekter ja juhtmestik

Loetud tööd on paadi hooldamise juures raskemad kui uue elektri süsteemi rajamine paadile. Tegu on ju siiski raskesti ligipääsetavates kohtadest teistesse raskesti ligipääsetavatesse kohtadesse kuna enamus paadi elektrist on veetud tekki ja aluslae vahelt kitsastes kohtades ning jooksevad tihtipeale kinnistesse kohtadesse kus asetsevad kaitsmed.

Vanemat või siis kasutatud paati soetades soovitame teil kogu elektroonika ja tuled ükshaaval sisse lülitada ning kontrollida kas kõik ikka töötab nii nagu peab. Kindlasti lülitage sisse ka kõik tarbijad korraga, et näha pingetaluvust. Kontrollige üle visuaalselt ka kõik kaitsmed, vaadake kas on kõik kaitsmepesad ja kaitsmed on korras. Kui näete, et on tehtud kaitsmepesade juures muudatusi ning erineb tehase seadistusest silmnähtavalt siis tingimata uurige mispärast need seadistused tehtud on ning kas need seadistused parandasid probleemi. 

Lisaks vaadake silmadega üle kõik juhtmed millele ligi pääsete, et juhtmed oleks sirgelt ja korrektselt veetud ning ei oleks oksudeerunud ja paljaid juhtmeotsi. Paadi  elekteri süsteem ja juhtmed ei tohiks välja näha kui rotipesa. Hoidke meeles, et juhul kui soetate halvas seisukorras aluse on teil tarvis varem või hiljem seda elektri süsteemi korrastama hakata. Korrektselt veetud elektroonika ja valgustuse juhtmeid on pikas perspektiivis parem hooldada.

Pilsipumbad

Asjad, mille pärast tasub eriti mures olla. Õnnetus ei hüüa tulles! Kasutatud paati soetades vaadake kindlasti üle ka kõik pilsi pumbad. Lülitage sisse ja välja pilsipump, kontrollige loomulikult ka ujukiga toimivat lülitit liigutades seda ülesse ja alla.

Kere vaht

Kere sees asuvad vahu kambrid mis täidetakse vahuga, et anda paadi struktuurile tugevust. Just kaatritel on kasutatud seda sama viisi, et tugevada põhja. Sedaviisi vahuga täites kõikvõimalikud kambrid ja vahekojad, muudab see vaht põhja üheks tükiks sidudes alumise põhja ülemise põhjaga. Paadile annab see hea tugevuse kuid meistrimehele kes peab hakkama seda põhja lahti võtma, et seal midagi parandama hakkata on see paras peavalu. Kui lähete nt kasutatud kaatrit ostma siis laske omanikul eemaldada kõik raskemad asjad pardalt ning kontrollige paadi ujuvust. Vaadake kui ühtlasest istub paat vees ning vaadake veeliini – kas on veeliin ühtlaselt vee tasemega või istub ahter madalamal või vastupidi. Kui teil on niiskuse mõõtja siis proovige erinevaid alasi sellega mõõta, mida rohkem te ligi pääsete seda parem. Võtke näiteks kummihaamer ja koputge sellega kahtlasemaid kohti. Kummihaamriga koputades saate te kohe aru kus on kuivemad kohad ja kohad kus on niiskust rohkem sees.

 

Mäda ja hallitus

Tõepoolest, mädanik ja hallitus ei ole peaaegu sama tavaline probleem kui varem, enamasti sellepärast, et valdav enamus paadi ehitus materjalidest on muutunud ning suurem osa paate tehakse metallist ja plastikust. Näha võib puidu kasutamist kui vaatama minna näiteks vanemaid paate. Kõige enam tunneb paadi mädanemise ära teki vetrumisest peal kõndides. Tunne, et tekil oleks justkui selline svammi omadus või kuulete te justkui õhku kuskilt välja tulemas kui kõnnite tekil.

 

Stringerid

Stringerid on paadi selgroog. Kui stringerid katki lähevad või laevakerest eralduvad, on probleem tõsine. Tõsi, tahest tahtmata on teil vaja kummarduda ja ronida kuhugi ebameeldivasse kohta ja kummarduda ja pista pea vb veidi haisevasse pilssi, võtke kasutusele ka võimas taskulamp, et nähakas stringeritel on kahjustusi või sootuks on nad eraldunud kere küljest.

Lekked  

Lekked kambüüsis või muudes paikades kus ei tohiks olla niiskust või lekkeid. seda kontrollida võib olla kaunis lihtne, minge lihtsalt otsige kus on vee tilkumis jäljed järel. võib olla ka nii, et te ei leia aga ühtegi nähtavat jälge kus vesi on tilkunud kuna paadi müüja on teinud korralikku küürimise enne aluse näitamist potensjaalsetele ostjatele. Ka sellele asjale on rohtu!

Paluge sulgeda kõikvõimalikud luugid ja avad ning pritsige voolikuga vett üle terve kere ja loomulikult  just suurema survega ning akene ja uste tihendite piirkondadesse, seejärel minge alla ja otsige kohti mis on niisked või lausa märjad. Tehke kindlaks ka vee teekond ning kas on võimalik, et sissetulev vesi on ehk juba teinud vaadeldavale alusele kahju ning kuidas seda tõkestada edaspidi ning mis selleks vaja võib minna. seda kõike arvesse võttes ja kalkuleerides saate parema ülevaate ükskõik mis paati ostes.

 

Kere ja teki ühendus

Paadi kere ja tekki ühenuse kontrollimine on samuti tähtis. tähtis on, et kontrollida kõiki pragusi ja iseärasusi mida võib olla silmaga näha. kui on näha mingisuguseid kokkupõrke või muid muljumisjälgi siis kindlasti vaadata lähemalt sedasuguseid kahtlaseid kohti. Peale pritsida sinna voolikuga vett ning näha kas on mõju sellel veel antud koha üle või mitte.

Mootori jala lekked

Mootori jala lekked on probleem nii päramootoril kui ka sisemootoril ning on tihtipeale halvasti leitavad, enamjaolt on süüdlaseks selline ´´juuksekarva´´ laiune vahe ning misläbi vesi sisse hakkab pressima. Kõige parem viis selle kontrollimiseks on teha veepeal väike tiir ning seejärel õlil kontrollida viskoosust. Leides sealt eest õli asemel piimja olluse on alust arvata, et tuleb hakata jalas õli vahetama ning ka kõik simmekad ära vahetama.

Kõik muu…

Kasutatud paadi juures on palju asju mida te peate silmas pidama. Kindlasti ei tasu oma raha käest ära anda enne kui ei ole saanud ´´temakesega´´ ühe tiiru teinud veepeal ning tundnud, kuidas on ujuvus. Kas roolimine on korras? On ehk mõni trossi lõtk või hoopis labad tunduvad kuidagi imelikud? Võibolla ei lähe tagurpidi käik sisse. Sellistele ja paljudele teistelegi asjadele saate te testisõidu ajal endale vastuse

Kui Teie leiate, et on liialt keeruline see kasutatud paadi soetamine või vajate mõnes muus küsimuses meie abi siis kirjutage või helistage meile.