Kevad on ukse taga – oleks aeg juba vaadata üle mis ise ära jõuab teha ning millega abimeeste nõu ja oskusi tarvis

Väikelaeva remont ja hooldus – üldiselt

Autor: Taivo

Kuupäev: märts 28, 2018

Olgu paat suur või väike, tavaline või eriline, iga paat vajab hoolt ja hooldust. Õnneks, rutiinne hooldus ja väiksemad korrastustööd ei ole nii rasked kui arvatakse. Pikas perspektiivis natukene vaevanägemist tasub kindlasti ära temakese pareme väljanägemise eest.

Pese oma paati.

Üks esimesi ja lihtsamaid asju on pesemine, pese oma alust regulaarselt. Kui sa kasutad oma paati soolases vees siis pea meeles, et loputada seda mageveega pärast igat merelkäiku, et eemaldada soolvesi ja silmale nähtamatud soolakristallid. Sool mitte ainult ei tekita korrosiooni metallile ja muudele tarvikutele, vaid kahjustab ka GelCoati, lastes UV kiirtel teha suuremat kahju vahakihile ja lagundades kaitsekihti kiiremini kui muidu.
Kasuta pika varre ja pehme harjasega paadipesuharja et mitte kahjustada pealolevat vahakihti liiast, loomulikult tuleb kasutada ka peale hea harja ka head shampooni. Selleks sobib peamiselt ikka Paadishampoonid kuna on formuleeritud ennekõike kaitsmast Plastist(celGoat) pindasi. Auto pesu shampoone võib ka kasutada äärmisel juhul, kui muud ei ole kuid see jätta pigem sellisele juhule kui ei ole õiget vahendit hetkel. Peaasi, et paat saab pestud.

Vaheta regulaarselt õli

Täpselt nagu auto mootoril tuleb paadimootoril samamoodi õli vahetada. välis-, sisemootoritel, kõigil tuleb seda teha regulaarselt. Sgedus küll erineb erinevatel mootritel kuid selline vana hea kuldreegel on iga 100 töötunni tagant või siis kord aastas kui tunde ei ületata.
Kahjuks ei ole kaatritel,purjejahtidel ega kaaterjahtidel kiiret võimalust õlivahetust teha, seega pead tegema seda ise või kutsuma kohaliku paadihooldus asjatundja. Õnneks, olenevalt paadist võib olla õlivahetus lihtne tegevus olla kui sul on olemas õiged teadmised ja tööriistad. Teil on vaja vaakumpumpa, mutrivõtmeid ja piisavalt kaltsu, et mahakukkunud õlitõpid ja laigud ära pühkida. Halba ei tee ka hea absorbeerumis omadusega riie/kalts panna mootori alla eriti just õli filtri asukoha juurde.

  • 1 Samm – Kui paat on vees siis käivitage see ja laske mootor soojaks. Kui paat on treileripeal siis tuleb teil varustada süsteem veega.
  • 2 Samm – pärast 5 minutit seisake mootor ja eemaldage õlivarras.
  • 3 Samm – pange vaakumpumba voolik õlivarda august sisse kuniks see jõuab täitsa põhja. Pumbake õli välja ja viige see sadama või mõne autotöökoja vana õli konteinerisse.
  • 4 Samm – Hoidke kalts või mõni muu riie ümber õlifiltri ja keerake see lahti, kalts püüab tilkuva õli kinni ja seda puhtam on töö. Täitke filter õliga ja pange näpuga natuke õli ka kummist tihendi peale, et filter ei saaks kuivat külge keeratud – seda lihtsam on hiljem filtrit järgmisel vahetusel kätte saada.
  • 5 Samm – Valage mootorisse uus õli sisse, veenduge, et tegu on õige õliga ning õige kogusega.
    Mõndadel mootoritel on oma spetsiaalne vaakumpumba koht õlivannil, sellega on asi veel puhtam kui varem. Muud muret pole kui filtrivahetus ja uus õli peale, ilma et bilss õliga isegi kokku saaks.
    Olge alati kindlad, et kasutate mere kvaliteediklassile vastavaid õlisi, kuna auto ja autotööstuses kasutatavad õlid ei ole lihtsalt mõeldud kaitsmaks paadimootoreid selles keskonnas.

Kontrolli sõukruvi

Kui teil on paadil päramootor siis peaks olema teil sisse harjutatud kontrollida sõukruvi enne igat väljumist.

Paar korda hooaja jooksul olenevalt kasutusest peaks lahti võtma ka sõukruvi, et vaadata kas on ehk mõni võrgu või tamiili või muu prahi ümber kerinud võllile kuna sealt võivad hakata jubedad edasised probleemid.

Kui selline asi aga juhtunud on võib see tekitada lekkeid käigukastis ja selle parandamine pole päris ´´Tee ise´´ töö. Pöörduge sellisel juhul oma paadihooldus tehniku poole, et saada teada kuidas edasi tegutseda või otsige abi internetist

Kui teil juba sõukruvi maas on siis juba kontrollige ka juba see üle. Ei maksa pabistada kui sõukruvil on värv maha kulunud – selline asi on ikka tavaline, kõik mis liigub see kulub. Pigem tuleb tähelepanu pöörata just väikestele kühmudele ja muljumistele mis on mõne kokkupõrke põhjusel tekkinud.

Juba väiksemad mõlgid vähendavad kruvi jõudlust ja kulutate sellega rohkem kütust. Katkine/muljutud sõukruvi võib tekitada ka üleliigset vibratsiooni ja põhjustab sellega üleliigset vibratsiooni ning võib kahjustada sellega laagreid.

Õigel ajal märkamine võib ära hoida teil suure summa remondikuludelt.

  • Niisiis kui kõik kontrollitud saate sõukruvi ja muud riistvara uuesti tagasi laduda.
  • Tehke seda kindlasti samas järjekorras nagu sai need küljest võetud.
  • Kasutage kindlasti palju õiget määret, et kõike ka järgmine kord kenasti lahti saada ilma suurema tagumiseta.
  • Lukustage kõik mutrid korralikult ja pange ka keerme lukustus pin´id kenasti kinni.

Pikemas perspektiivis on teie äärmiselt lihtne hoida oma paadimootorit korras, isegi kui te pole mehaanik. Ennetav paadimootori hooldus hõlbustab ohutut veepeal käiku ja võite veel pikka aega kindel olla oma paadimootori korrasolekus.