Väikelaeva sõukruvi remont ja hooldus – Kuidas säästa raha
Räägime natuke väikelaeva sõukruvi ‘dest ja suurematest probleemidest ning kuidas neid diagnoosida.
Tahame kõikidele südameks panna, et sõukruvi on väikelaeval see mis viib paati edasi ja see kuidas ta seda teeb on vist kõigile teada aga millised vead on need mis mõjuvad nendele ning millised vead on sellised millele peaks reageerima, et hoida oma väikelaeva sooritusvõime parimas vormis.
Selle konditsioon on see mis otsustab selle üle kui kiiresti liigub teie paat veepeal, kui palju see kütust kulutab, kui kaua teie paadi mootor kestab, kui kiiresti saate näiteks veesuuski või muid asju järel vedada ning päeva lõpus ehk ka selle üle kas te oma paadiga turvaliselt kodusadamasse tagasi saate.
Midagi on väikelaeva sõukruvil viga ja vajab parandust?
Kui sõukruvil on midagi lahti või see ei tööta nii nagu vaja on seda päris lihtne tuvastada. Selleks ei pea olema alati mehaaniku haridust, et viga tuvastada.
Sõukruvi ülevaatusel otsige kohti mis on kahjustada saanud ning mõne löögi tagajärjel kõveraks löödud labasi millel võib olla isegi tükid välja visanud.
Väikelaeva sõukruvide lõiketerad, mis lõikavad vett ja suunavad need tõukejõu saamiseks endast eemale liigutades sellega objekti mille külge see on kinnitatud, olgu selleks mootorpaat, purjekas või kaater.
Sõukruvide kuju on olenevat tootjast enamusel ikka väga peen ja täpne, midagi seal juhuse hooleks ei ole jäetud. Kui sõukruvi või siis rahvakeeles propeeleri labad on saanud kahjustada siis jõudlus väheneb ning ( mootorpaat/kaater jm. ) kulutab ka rohkem kütust.
Kui paadimootori töö ei ole sujuv siis kahjustab see peale jõudluse ja kiiruse ka teisi elemente. Teinekord on sedasi, et vaadatakse, et suuri muutuseid ei ole teades et on sellega vastu kive sõidetud ning tunnetatakse vibratsiooni isegi kerget mis läbistab paadikere.
Sellistel puhkudel võib teil kuluda paati hooldama hakates üllatus et on vaja välja vahetada ka mõni muu kallim varuosa kui seda on sõukruvi remont, ning raha, mis nüüd on tarvis kulutada laagritele, tihenditele, mootorikinnitustele, tihenditele ja võllidele ja paljule muule – jääks see raha ehk kulutamata.
Kui sõukruvi näeb välja kahjustunud ja katki ning tunnete et teie paat ei ole enda nii jõuline kui varem siis peaksite kindlasti sõukruvi hoolduse ette võtma.
Väikelaeva sõukruvi näeb hea välja kuid ’’performance’’ – jõudlus on halb?
Sellisest olukorras versioone võib olla erinevaid. Üks kõige levinud näide on näiteks uue värvi sündroom.
Just siis kui minna paati ostma ja vaadates sõukruvi millel on peal värske ja ilus värv, üleni must. Võibolla vaatate, et vähe kasutatud või vaata, et uus sõukruvi lausa. Välimus võib selliste juhtumite puhul olla petlik, sellises olukorras võib olla, et tahetakse ’’varjata’’ sõukruvi õiget olukorda ning rohkem raha saad mittetoimiva sõukruvi eest.
Tuvastada saab korralikult hooldada sõukruve võrdlemisi lihtne. Toimige järgmiselt. Vaadake sõukruvi lähemalt ning leides sealt kahjustunud labad millel on täkked sees ning märkate nt uue värvi alt välja joonistatud värvikihti ei pruugi taastamisel peale kantud värviga kuna sellised vead eemaldatakse sõukruvi taastamisel kõik ära.
Otsige sõukruvil viletsaid keevitamise jälgi ette ei oleks üllatusi. Parandatud asi ei ole muidugi ilmtingimata paha kuid kui te teate olukorda siis saate valmistada ennast ette selleks kui midagi peaks juhtuma paadi sõukruviga.
Tihtipeale, eriti just mootorpaatide puhul mille mootorid paiknevad paadis kattete all võib olla sedasi et te ei märka sõukruvi seisukorda ning eemalt vaadates tundub kõik asi korralik ja suuri kahjustusi ei paista sõukruvi pinnal. Mis võib teil jääda aga märkamatuks on suur mõlk või muljutud laba, mis näeb hea välja ning silmaga mingisugust vigastust ei eristagi kuid üks või kaks laba on nö ’’indeksist’’ väljas.
Labade või siis terade vahele jääv ala peb olema võrdne ning nende tipud peavad olema ühekõrgused.
Soovitame lasta kontrollida sõukruvi, propellerit või vinti kui kahtlustate sellel midagi viga olevat.
Väikelaeva sõukruvi ‘s on pragu? – Järgmisena on tulemas midagi veel halvemat
Ignoreerides väikseid täkkeid ja muljumisi propelleri äärel või valusat kätte maksta. Needsamad muljutud kohad põhjustavad liigseid pingeid kui propeller vees jõudlust annab paadile.
Te saate need karmimad kohad küll ära viilida või lihvida millegagi kuid parima jõudluse eesmärgil laske vaadata need üle professionaalidel.
Paljud roostevabast terasest sõukruvid on karastatud, et neile tugevust juurde anda. See sama karastamine teeb nad küll tugevaks kuid samas ka hapraks.
Teinekord raske võibolla aru saada kui on mindud vastu mõnele kõvemale asjale või siis kividesse sõidetud.
Tulemuseks võib olla selline juuksekarva laiune pragu mida ilma lähedalt uurimiseta ei leiagi. Sellist pragu ei saa jätta niisama. Tuleb tegutseda seni veel kuni sõukruvi päris juppideks ei lenda.
Ennatlikult sõukruvi hooldades on teil võimalik ennast säästa suurematest kulutustest lähemas tulevikus.
Kulunud sõukruvi ei pruugi enam töötada
Sõukruvi labad tunduvad samasugused, milles võib olla probleem? Tihtipeale, propelleri labad võivad olla ära kulunud. Seda küll rohkem alumiiniumist sõukruvide puhul kui roostevabast terasest sõukruvide.
Kuigi peaks sõukruvi labadel olema tehasepoolt pigem ümaram profiil kui terav. Teinekord on labade otsad juba teravaks kulunud, olge nendega ettevaatlikud, et näppu ei lõikaks.
Metall mis liguneb soolvees või mis tahes teises elektrolüüdis saab kannatada seda lihtsamini kui ei sellel ei ole kaitsekihti peal mis aeglustab antud protsesse.
Kannatada saanud sõukruvi võib esineda korrosiooni tundemärke kus laba otsad on juba nii öelda ’’ära söödud’’ jättes järele endast justkui üleskeenud ja lõhestatud materjali millel ei ole enam nii tugevat struktuuri kui varasemalt.
Sellised ’’ ära söödud ’’ sõukruvid tuleks viia hooldusele, ehk jõuate veel päästa ning ei pea uuel hooajal uut sõukruvi ostma.
Olge ikka turvalised ning veenduge, et seda on ka teie kaaskond viibides veepeal.